Doświadczenie 1:

KARTA DOŚWIADCZENIA NR 1
1.    Data przeprowadzenia doświadczenia: Doświadczenie zostało wykonane na spotkaniu „Koła Sympatyków Ignacego Łukasiewicza” w dniu 20.12.2016r.
2.    Imię i Nazwisko osoby przeprowadzającej doświadczenie: Zespół uczniów uczestniczących w zajęciach koła,
3.    Problem badawczy: Dlaczego lampa naftowa płonie?
4.    Materiały: 3 butelki szklane z metalowymi nakrętkami, pudełko z zapałkami, nafta, śrubokręt, olej rzepakowy, młotek i nożyczki, ręcznik papierowy,                            
5.    Hipoteza: Butelka z naftą będzie się palić najdłużej.
6.    Próba badawcza: Wykonane doświadczenie z trzema lampami, czyli suchą (bez płynu), olejem rzepakowym i naftą,
7.    Próba kontrolna: Powtórzone doświadczenie w ten sam sposób jak w czasie próby badawczej,
8.    Przebieg doświadczenia:


Używając przygotowane materiały:
a) W nakrętkach z butelek przy pomocy śrubokrętu i młotka zrobiliśmy otwory-dziury,
b) Z ręcznika papierowego nożyczkami odcięliśmy trzy paski szerokości około 2 cm,
c) Paski ręcznika skręciliśmy i powstał jakby papierowy sznurek (knot),
d) Ustawiliśmy trzy butelki: - pierwszą pustą, - do drugiej wlaliśmy olej rzepakowy, - do trzeciej wlaliśmy taką samą ilość nafty,
e) Knoty – sznurki papierowe przeciągnęliśmy przez otwory w nakrętkach tak, aby wystawały ponad nakrętki około 0,5 cm,
f) Dłuższe strony knotów włożyliśmy do butelek i zakręciliśmy nakrętki na butelkach,
g) Odczekaliśmy dłuższą chwilę, żeby knoty w oleju i nafcie zrobiły się mokre nad nakrętkami,
h) Podpaliliśmy wszystkie trzy knoty równocześnie,

9.    Obserwacje:
Po zapaleniu wszystkich knotów równocześnie:
Pierwszy suchy z pustą butelką palił się małym płomieniem, papier prawie się spalił nad nakrętką i płomień zgasł,
Drugi knot z olejem na początku zapalił się małym płomieniem a później palił się większy,
Trzeci knot z naftą od początku zapalił się dużym jasnym płomieniem, a knot się nie spalał,

10.    Wnioski:
Przeprowadzone doświadczenie wykazało, że nafta jest najlepszym materiałem do palenia. Zapala się szybko i daje najjaśniejsze światło a knot bardzo mało się zużywa. Nafta wypełnia lampę naftową. Jest płynem łatwopalnym, dlatego po zapaleniu knota nasączonego naftą lampa naftowa świeci – płonie.
Doświadczenie to dało odpowiedź dlaczego lampa naftowa płonie.

d_1
d_2
d_3
d_4
Previous Next Play Pause
1 2 3 4
KARTA DOŚWIADCZENIA NR 2
1.    Data przeprowadzenia doświadczenia: Doświadczenie zostało wykonane na spotkaniu „Koła Sympatyków Ignacego Łukasiewicza” w dniu 10.01.2017r.
2.    Imię i Nazwisko osoby przeprowadzającej doświadczenie: Zespół uczniów uczestniczących w zajęciach koła,
3.    Problem badawczy: Wulkan sodowy – co to jest i jak działa?
4.    Materiały: cztery kubki plastikowe, soda oczyszczona, ocet, woda, łyżeczka,
5.    Hipoteza: Po połączeniu sody z octem płyn (piana) wybuchnie,
6.    Próba badawcza: Została wykonana próba tak jak w opisie doświadczenia,
7.    Próba kontrolna: Po powtórzeniu próby doświadczenia zachowanie się mieszaniny sody z wodą i octem, było takie samo jak w próbie badawczej,
8.    Przebieg doświadczenia:
a. Przygotowaliśmy cztery kubki plastikowe,
b. Do dwóch kubków wsypaliśmy po dwie łyżeczki sody,
c. Do pozostałych dwóch kubków odmierzyliśmy i wlaliśmy taką samą ilość wody i octu,
d. W jednym czasie wlaliśmy wodę i ocet do kubków z sodą, wodę do jednego, ocet do drugiego,
9.    Obserwacje:
Po wlaniu wody do kubka z sodą nic się nie działo, soda była osadzona na dnie a woda spokojna.
Gdy wlano ocet do kubka z sodą natychmiast zaczęło wszystko kipieć, podnosić się i wylewać z kubka, oraz czuć było zapach octu. Po chwili uspokoiło się a na dnie kubka pozostało trochę płynu z bąbelkami,
10.    Wnioski:
    Woda w połączeniu z sodą nie wykazuje efektów gwałtownych.
W drugim zestawieniu reakcja jest gwałtowna i można ją porównać do wybuchu wulkanu – dlatego nazwana jest „wulkan sodowy”,
d_2_1
d_2_2
d_2_3
d_2_4
Previous Next Play Pause
1 2 3 4
KARTA DOŚWIADCZENIA NR 3
1.    Data przeprowadzenia doświadczenia: Doświadczenie zostało wykonane na spotkaniu „Koła Sympatyków Ignacego Łukasiewicza” w dniu 31.01.2017
2.    Imię i Nazwisko osoby przeprowadzającej doświadczenie: Zespół uczniów uczestniczących w zajęciach koła,
3.    Problem badawczy: Zjawisko „tańczący płomień”,
4.    Materiały: 2 szt. jednakowe świeczki, zapałki, głośniki komputerowe podłączone do komputera,
5.    Hipoteza: Pod wpływem drgań powietrza płomień świecy przy głośniku wykonuje ruchy ,
6.    Próba badawcza: Wykonaliśmy doświadczenie tak jak w opisie,
7.    Próba kontrolna: Powtórzyliśmy doświadczenie przy zwiększonej głośności muzyki z głośników,
8.    Przebieg doświadczenia:
Głośniki ustawiliśmy na złączonych ławkach i podłączyliśmy do radia. Po włączeniu radia ustawiliśmy głośność na największą moc. Zapaliliśmy obydwie świeczki. Pierwszą ustawiliśmy tuż przed głośnikami, drugą ustawiliśmy na końcu ławek daleko od głośników. Włączyliśmy i wyłączyliśmy muzykę kilka razy,
9.    Obserwacje:
Po włączeniu radia-muzyki płomień świeczki przy głośnikach poruszał się i pochylał w różnych kierunkach, przypominał taniec tak jak grała muzyka. Drugi płomień na końcu ławki nie ruszał się i nie reagował na muzykę,
10.    Wnioski:
Fala głosowa, dźwiękowa wprawia w ruch powietrze i płomień rusza się. Dlatego nazwa zjawiska „tańczący płomień” bo przy muzyce,
d_3_1
d_3_2
d_3_3
Previous Next Play Pause
1 2 3
KARTA DOŚWIADCZENIA NR 4
1.    Data przeprowadzenia doświadczenia:
Doświadczenie zostało wykonane na spotkaniu „Koła Sympatyków Ignacego Łukasiewicza” w dniu 21.02.2017,
2.    Imię i Nazwisko osoby przeprowadzającej doświadczenie:
    Zespół uczniów uczestniczących w zajęciach koła,
3.    Problem badawczy:
    Jak działa kolumna rektyfikacyjna i do czego służy?,
4.    Materiały: 2 wysokie szklanki, 2 x 50 ml płynnego miodu, 2 x 50 ml oleju, 2 x 50 ml czerwonego syropu do napojów, 2 x 50 ml spirytusu, 2 x 50 ml płynu do mycia naczyń, 2 szt. kubki plastikowe, 2 x 50 ml wody, barwniki spożywcze, 7 szt. strzykawek poj. 50 ml,
5.    Hipoteza: Różne płyny nie powinny wymieszać się w cylindrach. Widok ułożenia się płynów podobny do osadzania się produktów w kolumnie rektyfikacyjnej surowej ropy naftowej,
6.    Próba badawcza: Wykonane doświadczenie tak jak w opisie, płyny wymieszały się.
7.    Próba kontrolna: Powtórzyliśmy doświadczenie tak, że płyny wlewaliśmy po ściance szklanek,
8.    Przebieg doświadczenia:
a)    W 1-szym kubku plastikowym wymieszaliśmy wodę z zielonym barwnikiem,
b)    W 2-gim kubku wymieszaliśmy spirytus z niebieskim barwnikiem,
c)    Do pierwszej szklanki za pomocą strzykawek wlaliśmy w kolejności po 50 ml: Płynny miód, zabarwioną wodę, syrop do napojów, olej, płyn do naczyń, zabarwiony spirytus,
      d)    do drugiej szklanki wlaliśmy płyny w innej kolejności: Woda, syrop, olej, płyn do naczyń, spirytus, miód,
9.    Obserwacje:
W czasie wykonywania próby badania do pierwszej szklanki wlewane były płyny z „góry” na powierzchnię płynów. W trakcie wlewania płyny mieszały się.
W czasie próby kontrolnej płyny wlewaliśmy po ściance szklanek.
W obu szklankach płyny ułożyły się warstwami od dna:
    Miód, syrop, płyn do naczyń, woda, olej, spirytus
 
10.    Wnioski:
Prawidłowo wlane płyny pokazały obraz jak osadzają się płyny o różnej gęstości i ciężarze. Najcięższe i najbardziej gęste opadają na dno a rzadkie coraz wyżej. Najlżejszy spirytus na samej górze.
Doświadczenie to pokazuje i można zrozumieć jak działa kolumna rektyfikacyjna do destylacji surowej ropy naftowej.
Konstrukcję opracował i pierwszy zastosował Ignacy Łukasiewicz.
d_4_1
d_4_2
d_4_3
d_4_4
d_4_5
d_4_6
Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5 6