Świetlica
Dokumenty świetlicowe:
4. Telefony, zasady w świetlicy.
PLAN PRACY OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ
ŚWIETLICY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W RZESZOWIE
NA ROK SZKOLNY 2017/2018
Świetlica jest podstawową komórką współczesnej szkoły realizującą funkcję opiekuńczo-wychowawczą. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie dzieciom właściwej opieki, umożliwiającej wszechstronny rozwój osobowości dziecka.
Plan pracy świetlicy opracowany jest w oparciu o roczny dydaktyczno - wychowawczy plan pracy szkoły, a także zawiera zadania do wykonania wynikające z analizy potrzeb i zainteresowań wychowanków i oczekiwań ich rodziców.
I. ORGANIZACJA PRACY ŚWIETLICY
- Godziny pracy świetlicy 6.30 – 17.00;
- Dzieci do świetlicy przyjmowane są na podstawie wniosków;
- Ilość grup wychowanków uzależniona jest od liczby dzieci zapisanych do świetlicy i od ich wieku (klasy 1 –5);
- Zajęcia programowe odbywają się w grupach wiekowych;
- Dzieci ze świetlicy odbierane są przez rodziców, opiekunów lub osoby upoważnione na piśmie.
RAMOWY PLAN DNIA:
6.30 ‑ 8.15 | Przyjmowanie dzieci do świetlicy. Sprawdzanie obecności. Sprawdzanie przygotowania do lekcji. Gry i zabawy stolikowe. Aktywność własna dziecka. |
8.15 ‑ 9.20 | Zajęcia rozwojowe – dydaktyczne, plastyczne, techniczne, muzyczne, ruchowe, czytelnicze, praca w kółkach – zgodnie z założonym planem pracy. |
9.20 ‑ 9.50 | Śniadanie. |
9.50 – 11.45 | Odrabianie zadań domowych, nauka własna.Cykliczne czytanie literatury dziecięcej. Działania integracyjne: zabawy w kącikach tematycznych, zabawy towarzyskie, zabawy ruchowe, przegląd czasopism, gry dydaktyczne, gry stolikowe, gry świetlicowe. Prace na rzecz świetlicy – dekoracje, wystawy, akcje, prowadzenie kroniki, przygotowania do konkursów. |
11.45 – 15.00 | Obiad i odpoczynek poobiedni. Korzystanie ze środków multimedialnych.Odrabianie zadań domowych. Aktywność własna dzieci. |
13.30 – 16.30 | Zajęcia plastyczne, czytelnicze -wybrana literatura dziecięca, gry stolikowe i świetlicowe,zabawy tematyczne według pomysłów dzieci. Zajęcia muzyczne, tematyczne - zgodnie z planem pracy, filmy i bajki dla dzieci, z wykorzystaniem środków multimedialnych. Zabawy i gry ruchowe, zabawy towarzyskie, zajęcia rekreacyjno-sportowe – w salach lub na podwórku szkolnym. |
16.30 - 17.00 | Prace porządkowe. |
FORMY ORGANIZACYJNE ZAJĘĆ:
- Dbałość o stan zdrowia i prawidłowy rozwój fizyczny – zapoznanie się ze stanem zdrowia wychowanków, analiza opinii i orzeczeń z PPP, prowadzenie zajęć o tematyce zdrowotnej.
- Zajęcia dydaktyczne – zgodne z tematyką tygodnia.
- Nauka własna – odrabianie zadań domowych, praca indywidualna z uczniem słabym i zdolnym, rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
- Zajęcia rekreacyjne na świeżym powietrzu – zabawy i odpoczynek na podwórku i boisku szkolnym, korzystanie z urządzeń na placu zabaw.
- Zajęcia sportowe – gry i zabawy ruchowe, gry terenowe, zręcznościowe.
- Zajęcia artystyczne – prace plastyczne, techniczne, zajęcia umuzykalniające.
- Prowadzenie cyklicznych zajęć tematycznych:
- Prowadzenie kroniki (odpowiedzialna p. D. Jaskot, I. Malinka, D.Chmaj)
- Kółko plastyczne (odpowiedzialna p. L. Żelechowska -Pawłowska)
- Poznawanie tajników przyrody (odpowiedzialna p. D. Jaskot)
- Kółko sportowe (odpowiedzialna p. D. Chmaj)
- Kółko ortograficzne (odpowiedzialna p. I. Malinka)
- Mistrzowie tenisa stołowego (odpowiedzialna p. D. Chmaj, J.Kuć)
- Czytanie „Opowiadań z morałem” (odpowiedzialna p. A. Partyka, A. Potera-Barłowska)
- W ramach akcji „Zagraj z Markiem a nie z Androidem”:
- Koło miłośników Scrabble`i (opiekun p. D. Jaskot)
- Koło miłośników Rummy`ka (opiekun p. I. Malinka)
- Koło warcabowe (opiekun p. D. Jaskot, D. Chmaj);
7. Kształtowanie nawyków życia codziennego oraz rozwijanie samodzielności i samorządności, prawidłowych relacji i komunikacji interpersonalnych, współorganizowanie i czynne uczestnictwo w imprezach świetlicowych i szkolnych. Kształtowanie umiejętności zachowania się w różnych okolicznościach i radzenia sobie z zagrożeniami. Dbałość o utrzymanie higieny osobistej i czystości wokół siebie, dbałość o kwiaty i przedmioty codziennego użytku.
TEMATYKA CYKLICZNA do planu pracy, związana jest z obchodami rocznic i uroczystościami państwowymi, kościelnymi i szkolnymi, związana ze środowiskiem i otoczeniem dziecka:
WRZESIEŃ: 1. Poznajemy się. Pocztówka z wakacji.
2. Jesteśmy bezpieczni w szkole i na drogach. Zawieramy kontrakt.
3. Dary pól, lasów i ogrodów.
4. Jestem dobrym kolegą. Dzień przyjaciela.
PAŹDZIERNIK: 1. Świetlica pomaga zwierzakom.
2. Nasi nauczyciele.
3. Złota polska jesień.
4. Książka na jesienne szarugi.
LISTOPAD: 1. Pamiętamy o tych, którzy odeszli.
2. Święto Niepodległości.
3. Nasi skrzydlaci przyjaciele.
4. Dzień jabłka.
5. Andrzejkowe wróżby.
GRUDZIEŃ: 1. Barbórka, mikołajki.
2. Świąteczna kartka bożonarodzeniowa.
3. Choinkowe radości – ozdoby, kolędy.
STYCZEŃ: 1. Witamy Nowy Rok. Pokłon Trzech Króli.
2. Kolorowy karnawał.
3. Dzień babci i dziadka.
4. Bezpieczne ferie.
LUTY: 1. Podróże małe i duże.
2. Dzień bezpiecznego Internetu.
3. Legendy i podania ludowe.
MARZEC: 1. Dzień Kobiet.
2. Tydzień gier planszowych.
3. Witamy wiosnę.
4. Wielkanoc tuż, tuż.
KWIECIEŃ: 1. Dobry żart tynfa wart.
2. Łamigłówki mądrej główki.
3. Dzień Ziemi.
4. Majowe święta.
MAJ: 1. Żyj zdrowo na sportowo.
2. Żyj zdrowo – jedz kolorowo.
3. Dzień mamy.
4. Ja i moja rodzina.
CZERWIEC: 1. Rodzinny piknik.
2. Olimpiada świetlicowa.
3. Bezpieczne wakacje.
II. ZADANIA DODATKOWE
- Współpraca z rodzicami
- Zapoznanie z organizacją pracy świetlicy.
- Czynny, codzienny kontakt z rodzicami, omawianie spraw wychowawczych w miarę potrzeb.
- Sondaż oczekiwań rodziców wobec świetlicy.
- 2. Współpraca z wychowawcami klas i pedagogiem szkolnym.
- 3. Współpraca z biblioteką szkolną.